Mathuset Holmens er totalleverandør innen ferdigmat og kjøtt- og grønnsakprodukter, og har satset mye på produktutvikling inn mot storhusholdnings- og dagligvaremarkedet. Selskapet er lokalisert i Stavanger og har 55 ansatte.
– Grilstad er en flott og naturlig samarbeidspartner for oss. Vi tror salget kommer til å løfte begge selskapene i tida framover, forteller Øyvind Hegelstad, daglig leder i Holmens.
– Holmens har god regional forankring, og vi lager produkter som vi er stolte av. Med Grilstad med på laget får vi mulighet til å utvikle selskapet raskere. Det blir også lettere å nå ut med produktene våre i det nasjonale markedet, sier Hegelstad.
Stor vekt på utvikling
Sterke samfunnstrender knyttet til miljø, bærekraft og ernæring gjør at matvarebransjen legger stor vekt på innovasjon og produktutvikling. Sunn og bærekraftig ferdigmat og «mat i farta» er kategorier i sterk vekst. Grilstad har ambisjon om å ta en ledende posisjon som leverandør av fersk ferdigmat. Holmens har kompetanse, erfaring og en markedsposisjon som åpner nye muligheter for konsernet.
– Holmens er en dyktig aktør som kompletterer vår eksisterende virksomhet, sier konsernsjef Jørgen Wiig.
– De er en erfaren matprodusent som lager spennende produkter. Med dette samarbeidet får Grilstad flere ben å stå på, og vi styrker oss innen noen kategorier som vi har stor tro på framover, sier Wiig.
Det er ikke første gang Grilstad investerer i ferdigmat-segmentet. I 2020 gikk selskapet inn på eiersiden i det trønderske ferdigmatselskapet Matpartner. Oppkjøpet av Holmens er en naturlig videreføring av Grilstads ambisjon om å styrke seg i nye produktkategorier.
Jørgen Wiig, Konsernsjef Grilstad og Øyvind Hegelstad, Daglig leder Holmens.
Om Grilstad:
Grilstad er markedsleder innen spekevarer og frosne hamburgere og hadde i 2020 en omsetning på 1,8 mrd. kroner. Grilstad har ca. 400 ansatte fordelt på fire egne produksjonsanlegg i Trondheim, Stranda, Brumunddal og Østersund, og egne salgs- og markedsorganisasjoner for dagligvare og storkjøkken.